Zapomniane dzieje - transport na Kanale Kłodnickim



Znaleziona w sieci fotka Kanału Kłodnickiego – pochodzi z niemieckiego czasopisma "Der Bauingenieur" (wyd. z 13.11.1936 r., Zeszyt 45/46, Rocznik 17, str. 498), która została zamieszczona jako ilustracja opisująca nowe budowle hydrotechniczne związane z prowadzoną wówczas regulacją i użeglownieniem Odry – budowa zbiorników retencyjnych w Turawie, Otmuchowie, Dzierżnie oraz z budową nowego Kanału Adolfa Hitlera i nowego portu w Gliwicach.
Fotka ta, jak głosi opis, pokazuje niezmienną od niemal 115 lat (w odniesieniu do lat trzydziestych ub. w.) metodę holowania barek na odchodzącym już do przeszłości Kanale Kłodnickim – siłą pociągową były wówczas jeszcze konie …
W tamtym okresie Kanał Kłodnicki był prawdziwym ewenementem w ówczesnej hydrotechnice i ówczesnych sztucznych drogach wodnych, jakie budowano w Niemczech (np. Kanał Adolfa Hitlera, modernizowany Kanał Śródlądowy itp.)
Fotka ta jest zestawieniem nowoczesności z przeszłością – symbolem ginących już wówczas dawnych trendów, metod transportu towarów i sposobu przemieszczania barek – to były ostatnie lata tego, co można było nazwać prawdziwym hydrotechnicznym skansenem …
Warto podać, że dopiero od 1850 r. zaczęto używać koni do holowania barek, a od 1900 r. wyeliminowano ciągnięcie barek przez ludzi (Schlepprów). Kiedy jednak od 1917 r. wprowadzono na Kanał pierwsze parowe holowniki, to wydłużył się czas przepłynięcia barek na całej długości Kanału – holowanie z użyciem koni zajęło ok. 1,5 dnia, a z użyciem holowników aż 2,5 do 3,5 dnia … ale konie holowały tylko jedną łódź, natomiast parowy holownik aż 3 do 4 barek ...

Autor: Andrzej Morski

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Inicjatywa